شعر ومتن کردی و فارسی
Jiyan
پنج شنبه 23 شهريور 1391برچسب:, :: 10:53 :: نويسنده : hevydar
(Ç) Kch
(Ç) Kur
دو شنبه 20 شهريور 1391برچسب:, :: 12:9 :: نويسنده : hevydar عکس از Amed
به باور کردهای سراسر جهان آمد(دیاربکر)پایتخت کردستان بزرگ خواهد بود یک شنبه 19 شهريور 1391برچسب:, :: 14:44 :: نويسنده : hevydar کردهای سوریه در مورد اینکه چه تعداد از جمعیت سوریه را کردها تشکیل می دهند آماری شنبه 18 شهريور 1391برچسب:, :: 20:18 :: نويسنده : hevydar دل نوشته کوردی سورانی
پنج شنبه 16 شهريور 1391برچسب:, :: 13:52 :: نويسنده : hevydar
کردی ايلامی (كردي فيلي)
کردی ايلامی که به اصطلاح کردی فيلی گفته می شود يکی از شاخه های کردی جنوبی ( باشووری ) است که در محدوده ی استان ايلام و جنوب استان کرمانشاه تکلم می شود. در زير جدول پيوستگی کردی ايلامی با ساير گويش های کردی را می بينيم.
در جدول زير پيوستگی زبان کردی ايلامی با زبان های باستانی بررسی می شود:
چهار شنبه 15 شهريور 1391برچسب:, :: 18:48 :: نويسنده : hevydar عکسهای جالب از مردم کوردستان
دو شنبه 13 شهريور 1391برچسب:, :: 22:34 :: نويسنده : hevydar
یک شنبه 12 شهريور 1391برچسب:, :: 11:36 :: نويسنده : hevydar سه شنبه 7 شهريور 1391برچسب:, :: 19:28 :: نويسنده : hevydar کشتی با چوخه ورزش کوردهای کرمانج
کشتی با چوخه به عنوان یکی از روشهای محلی با قدمت چند صد ساله همیشه مورد علاقه مردم بوده است و در طول تاریخ هر گروه و فرقه برای رسیدن به اهداف خود یا حفظ و حراست از مملکت یا جلوگیری از حمله دشمن به ورزشکاران این رشته روی میآورند. به عنوان نمونه نادرشاه توجه خاصی به گسترش این رشته و ورزشکاران چوخه کار داشت چون به افراد شجاع و جنگنده و جوانمرد نیازمند بود که این گونه افراد با این خصوصیات در بین ورزشکاران این رشته فراوان بود. در طول تاریخ شجاعت،گذشت و جوانمردی به عنوان خصوصیات و برجسته همه کشتی گیران محسوب میشد و نام پهلوان برای مردم بار فرهنگی داشت و با ارزش به شمار میرفت.پهلوان در آن منطقه مورد احترام خاص و عام بود و مردم هنگام سفر،خانه و مال خود را به او میسپردند و یا در هنگام حوادث و پیشامدهای سخت مثل نزاع قبیلهای و جنگ به او پناه میبردند و موضعگیری پهلوان و قضات او در بین افراد منطقه یا قبیله مهم قابل احترام بود. برگزاری مسابقات در گذشته در اعیاد خاص با مراسم خاص مانند عید نوروز و مراسم عروسی برگزار میشد و پیچیدگی امروز را نداشت اما در عین سادگی اهداف خاصی را دنبال میکرد و معمولاً هر محله و قبیله و منطقه پهلوان مخصوصی داشت از این رو هنگام برگزاری مراسم عروسی یا مراسم عید نوروز وقتی مسابقهای برگزار میشد آداب و رسوم خاصی داشت به عنوان نمونه هر پهلوان با دعوت از اقوام و خویشان و طرفداران به آنها شام میداد و بعد از پایان مراسم همه برای پیروزی پهلوان دعا میکردند و صبح زود پس از راز و نیاز با خداوند پهلوان را با اسب و دود کردن سپند و ذکر صلوات تا میدان همراهی میکردند. مادران با راز و نیازشان و خواهران با مهر و محبت پهلوان را بدرقه میکردند مراسم میدان کشتی به این نحو بود که معمولاً جای بلند و مسلط به میدان را برای بزرگ آن محل یا کدخدا درست میکردند که با ورود آنان به میدان دهل زن آهنگ خاصی را مینواخت و بدین وسیله آنها را جایگاه خودشان راهنمایی میکرد و خلعتی نیز دریافت میکردند و هر یک از پهلوانان در گوشهای مینشستند بعد میداندار کشتی گیرانی که معمولاً از نوجوانان و جوانان بودند برای گرم کردن کشتی دعوت میکردند تا نوبت به پهلوانان اصلی برسد. بعد از احترام به سادات که معمولاً دو نفر بودند و در گوشه میدان مینشستند و با بوسیدن زمین میدان وارد میدان مبارزه میشدند که در آن وقت بانگ صلوات توسط یکی از سادات یا افراد خوش صدا بلند میشد و تماشاچیان نیز با ذکر صلوات برای سلامتی کشتیگیران، کشتی را همراهی میکردند و مبارزه با دستور میداندار که امروزه داور میگوییم آغاز میشد و کشتی سه بار انجام میشد و کشتیگیری که دو بار شانههای حریف را به زمین میرساند برنده میدان میشد و تماشاچیان همراه با نواختن دهل کشتیگیران را تشویق میکردند. اکنون سالها از آن افتخارات،صفا و صمیمیتها میگذرد و تعداد زیادی از پهلوانان و قهرمانان نامی ایران زمین با تمام خاطرات تلخ و شیرینشان در دل خاک آرام گرفتهاند و از آنان خاطرهشان باقی مانده است باید تاریخ را با دقت و تأمل ورق زد و زندگی آنان و به خصوص چوخه کاران خطه پرافتخار خراسان بزرگ را به تصویر کشید تا هم ادای دین کرده باشیم و هم مهمترین خصوصیات مشترک آنان را که شجاعت، جوانمردی، گذشت بود به نسل امروز منتقل کنیم چرا که آن خصایل انسانی اسلامی الهام گرفته از مولای متقیان تا حدودی با تغییرات کشتی و کشتی گرفتن و قضاوتها و قوانین و دادن جوایز و هدایا کم رنگ شده است و این تهدیدی جدی برای کشتی با چوخه و مانعی بزرگ برای رشد خصایل انسانی محسوب میشود باید به عنوان قدردانی از زحمات مسئولان و گسترش و تقویت فرهنگ گذشت و جوانمردی بستر مناسب برای رشد و توسعه این رشته پرطرفدار را فراهم کرد به امید آن روز. سه شنبه 7 شهريور 1391برچسب:, :: 19:14 :: نويسنده : hevydar (قانات كوردو)
زبان اساس و پايه اتحاد يك ملت و سلاح آزادي و استقلال آن است. (قانات كوردو)
قانات کوردو نویسنده، شرق شناس و کرد شناس مشهور کرد در سال 1909 "1288 شمسی" در روستای "سوسز" از توابع شهر قارس و هم مرز با گرجستان امروزی و شوروی سابق چشم به جهان گشود. در سال 1922 "1301 شمسی" نویسنده بزرگ کرد، احمد شویش میرازی صاحب مجموعه هایی چون " شاهکار بیرانینید من (خاطرات من) که در مورد طبیعت بهترین اثر نگاشته شده به زبان کوردی کرمانجی می باشد" به همراه فرزند ملت ارمنی، دوست و خیرخواه ملت کرد لازو "هاکوپ خازاریان" و دگر بزرگان کورد در شهر تفلیس، پایتخت گرجستان برای فرزندان کرد زبان، مدرسه کردی افتتاح می کنند. در این مدرسه کردی، شاگردان حدا از فراگیری درس و علوم، هم زمان نیز کار می کردند و نیز در همانجا هم می خوابیدند. قانات کوردو از پرورش یافتگان این دبستان بوده. همراه با قانات کوردو، زبان شناسان بزرگ و مشهوری همچون دکتور فیلولوگ چرکز باکایف، اولین نویسنده و مدیر مسوول روزنامه رییا تزه ( راه تازه) جردوی گنجو،جوانمرد و دلاور اتحاد جماهیر شوروی سابق، سمند سیابندوف و دگر بزرگان مشهور کردها در این مدرسه شروع به تحصیل به زبان کردی کرمانجی نمودند. در سال 1928 "1307 شمسی" کمیته مرکزی حزب کمونیست ارمنستان با پیشنهاد عرب شمو، هشت تن از جوانان کرد را برای ادامهی تحصیل به لنینگراد "سن پترزبورگ" میفرستد که قانات کردو نیز یکی از آنها بوده است. نخست او در دانشکده کارکنان انیستیتوی زبانهای زنده خاور میانه شروع به تحصیل کرده و سپس در دانشگاه لنینگراد در بخش زبان، تاریخ و ادبیات به ادامه تحصیل میپردازد. به دلیل علاقهی بیش از حد قانات کوردو به علم و دانش، استعداد بالقوه و یادگیری سریع مطالب علمی، نظر معلمان و شرق شناسان بزرگی همچون ن. مار .ح. اوربلی، آ. فریمان را به خود جلب می کند. او در حین تحصیل به محصلین دانشگاه را با زبان کردی آشنا کرده و پس از مدتی نیز شروع به تدریس درس زبان کردی می کند. او پس از تحصیل در دانشگاه در آسپیراتوری دانشگاه هم ادامه تحصیل داده و در سال 1941 "1320 شمسی" اولین تز دکترای خود را تحت عنوان: "ساختن افعال سنگین در زبان کردی کرمانجی"، را ارایه می دهد. بعد از جنگ جهانی اول، او در انیستیتوی شرق شناسی در بخش مسایل مختلف و متفاوت کردها مشغول به کار شده و در کلاس های دروس زبان کردی نیز تدریس می نماید. ح. اوربیلی در سال 1959 (1338 شمسی) قسمت علم و دانش شرق شناسی انیستیتوی لنینگراد را مجزا کرده و بعد از یکسال قانات کردو به ریاست این مجموعه انتخاب می گردد. او تا پایان عمر با سمت ریاست انیستیتوی شرق شناسی لنینگراد به کار کرد شناسی و کردپروری ادامه داد و صدها اثر و شاهکار علمی را از خود به جای گذاشت که همه آن اثار هم اکنون به عنوان منبع و سند گرانبهای زبان و تاریخ و ادبیات کردها محسوب میگردد. او نام خود را با طلای ناب در دل ملت خود حک کرد و به رحمت ایزدی پیوست. قانات کوردو در سال 1985 ( 1364 شمسی) در 31 ام اکتبر در شهر لنینگراد به رحمت ایزدی پیوست. این دانشمند و عالم بزرگ کرد بیش از صد مونوگراف، کتاب و مطلب علمی در زمینه زبان، لهجه، تاریخ و ادبیات زبان کردی به چاپ رسانید و بیش از 20 کوردشناس را آماده کرده و به آنها تعلیم داد. در تاریخ کردهای شوروی سابق هیچ یک از کردشناسهای دیگری با این مشخصات و با اینهمه اثر و فعالیت علمی در شوروی سابق وجود نداشته است. چند اثر قانات کوردو: دستور زبان کردی کرمانجی ( 1957( 1336 شمسی)). فرهنگ کردی کرمانجی ، روسی ( 1960 (1339 شمسی)). فرهنگ کردی سورانی ، روسی با کمک زارا یوسوپووای (1983 (1362 شمسی). جمع آوری دستور زبان دیالکت کردی کرمانجی و دیالکت سورانی (1973 (1352 شمسی)). تاریخ ادبیات کردی جلد اول- (1983 (1362 شمسی)) و جلد دوم (1985 (1364 شمسی)). گرامر زبان کردی 1990 (1369 شمسی). دوازده واریانت، مه م و زین (1996 (1375 شمسی)). بچه های کرد کرمانج در اتحاد جماهیر شوروی سابق با کتاب های قانات کوردو زبان مادری خود را می آموختند. تا سال 1990 (1369 شمسی ) 10 کتاب درسی برای مدارس کوردی ارمنستان که از اثرهای گرانبهای وی می باشند به چاپ رسید و کتاب هایش در مدارس ارمنستان تدریس شده و می شوند. یک شنبه 5 شهريور 1391برچسب:, :: 18:47 :: نويسنده : hevydar نقاشی از هنروند کورد آریا
جمعه 3 شهريور 1391برچسب:, :: 14:10 :: نويسنده : hevydar Çîrokeka kurt bi kurdî Padşah û Hosta necar
چهار شنبه 1 شهريور 1391برچسب:, :: 17:15 :: نويسنده : hevydar
آخرین مطالب پيوندها تبادل لینک هوشمند نويسندگان |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|